Fortellertekniske virkemidler – Thomas Moen.

I dette innlegget skal vi ta for oss de fortellertekniske virkemidlene som befinner seg i blogging. Jeg har valgt å se nærmere på bloggen til Thomas Moen. Han er en foredragsholder, forfatter, og rådgiver. Han lever av å snakke, utvikle og lære mennesker om sosiale medier.

Foto: Eirik Urke

Det første jeg legger merke til er at Moen bruker flere fortellertekniske virkemidler for å oppnå ønskelig effekt. Innleggene hans er korte, men gir nok informasjon – ofte bestående av ulike videoklipp. Språket er enkelt, personlig og muntlig. Han bruker ofte  «jeg»  i innleggene sine. Han har store overskrifter, med en liten underoverskrift og ingressen står alltid med fet skrift, slik at leseren vier sin oppmerksomhet til ingressen. Han linker også til blogger og artikler, dette gir leseren mulighet til å sette seg inn i stoffet og får en viss forståelse av det han skriver om.

Bildebruk er et av de viktigste fortellertekniske virkemidlene. Dette vises godt i Thomas Moen sin blogg. Bilder har en effekt som gjør at teksten blir mer forståelig og i noen tilfeller – lettlest. Bilder er til for å skape interesse og gi en spennende opplevelse til leseren.

Som sagt, bruker han videoklipp hyppig. Det postes ofte «sofaprat» til You-Tube klipp. Moen er en foredragsholder og legger ofte ut forskjellige foredrag fra forskjellige mennesker. Videoklippene gir leseren en følelse av forståelighet. Det gir en sammenheng av det han skriver om, og det skaper selvfølgelig en annen stemning – enn hvis han hadde skrevet et langt innlegg.

Ser vi på bruken av retoriske virkemidler i bloggen, vil jeg si at etos vises mest. Etos vil si at han spiller mer på fornuft enn følelsene hos leseren. Vi ser at Moen ønsker å informere og tale til leserene sine på en troverdig måte. Han formidler informasjon av forskjellige tema som han viser kunnskap til. Moen skal også utgi en bok. Dette viser han kan det han snakker om. Men jeg vil også si at logos spiller inn i blogginnleggene hans. Logos handler om å argumentere logisk via tale. Setningene forklarer ulike synspunkter ved sosiale medier. Videoklippene er også med av bruken av logos, de gir oss informasjon. Patos vil si at du spiller på følelsene til leseren, dette er lite brukt i bloggen hans.

Innleggene avsluttes ofte med et spørsmål som er ment til leseren. Han vil ha kontakt med leserene og ha aktivitet på bloggen, dette er selvfølgelig noe de fleste vil ha. Han skriver også at han kan bidra med hjelp når det omhandler kommunikasjon i digitale medier, der han kan fungere som en rådgiver, produktutvikler og inspirator. Dette viser også at han vet hva han snakker om.

Thomas Moen benytter seg av de ulike fortellertekniske virkemidlene for å nå fram til leserene. De forskjellige funksjonene er med på å skape en litt mer spennende opplevelse hos leseren.Bloggen gir også et innblikk i sosiale medier, noe vi ser på første øyekast. Han viser god kunnskap ettersom han både jobber som foredragsholder, forfatter og rådgiver. Ettersom dette er en blogg med tema innenfor sosiale medier tror jeg de som interesserer seg for dette vil like denne bloggen. Når det gjelder andre som ikke har så stor interesse for det vil de mest sannsynligvis ikke. Men en ny leser har han herved fått. Takk Thomas!

Reklamer

7 tanker om “Fortellertekniske virkemidler – Thomas Moen.

  1. Anne Marte sier:

    Det at du har valgt å analysere bloggen til Thomas Moen er veldig spennende. Jeg hadde ikke hørt om han før, men gjennom din refleksjon og ved å oppdatere meg på bloggen hans fikk jeg et bedre innsyn. Jeg er enig i at han skriver kort og får frem en god mengde med informasjon.
    Linking er viktig! Ellers hadde ikke bloggen vært like troverdig så det er et godt poeng!
    Du skriver forstålig og bra Silje! Thomas Moen har altså ikke bare fått en, men to lesere til!

  2. Silje sier:

    Kom selv over bloggen til Thomas Moen for rundt et halvt år siden ved en tilfeldighet. Trodde egentlig ikke jeg personlig hadde så stor interesse av å lese en slik type blogg, men jeg ble latterlig avhengig av å lese den. Det er noe med måten han skriver på. Han forklarer fakta på en personlig og lett måte at man uten å ha forhåndskunnskaper til emnet han snakker om føler at man i ettertid kan mye om det allikevel. Videoklippene, særlig «sofaprat» synes jeg, i likhet med deg, er supert. Det er som du sier, at det er mye bedre med et videoinnlegg enn et superlangt innlegg. Jeg tror folk har mye lettere for å se på en video som varer i 8 minutter, enn å lese et langt skriftlig innlegg hvor det står akkurat det samme i. I det store og det hele synes jeg Moen har klart å blande den personlige og den profesjonelle delen av bloggen på en utrolig god måte.
    – Silje

  3. Ingvild sier:

    Du skriver en flott analyse! Jeg måtte jo bare klikke meg inn på bloggen hans. Mitt inntrykk av den er ganske likt ditt. Som du nevner, bruker han ofte videoklipp. Dette synes jeg er spesielt flott. Videoblogging er overraskende nokk ikke så veldig vanlig, og jeg synes det er flott at han tar i bruk slike muligheter. Du skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å kikke innom denne bloggen fra tid til annen.

  4. Thomas Moen sier:

    Hei Silje, så kult at du har tatt for deg bloggen min! Takk for gode ord, tar jeg med meg 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Reklamer
%d bloggere like this: