Gamification

Hva er Gamification?

Gamification går ut på å putte spilleelementer inn i våre daglige gjøremål for å tiltrekke seg kunder, og blir brukt som et verktøy i bedriftenes markedsføringsstrategi. 
Gamification handler om å vende om metoder fra spilldesign til områder som ikke har noe med spill å gjøre. Det blir ofte eksperimentert med og har vist mange positive egenskaper. Hvis vi ser hva Thomas Skavhellen har skrevet om her , ser vi at Stockholm har i en liten periode testet ut ett lotteri, hvor alle som holder seg til fartsgrensen er med i trekningen om pengepremier. Pengene kom fra de som ble bøtelagt hvis de hadde kjørt over fartsgrensen. Eksperimentet varte i tre dager, og gjennomsnittshastigheten sank til på 25 km/t. Det ble et spill som gjorde at man kunne vinne penger – og greide å endre folks handlinger og adferd i trafikken. Vi ser med dette eksempelet at gamification kan skape et behov for å oppnå noe, man bringer frem konkurranseinstinktet i folk.

Et annet morsom eksempel er også fra Stockholm, der de testet om trappene kom til å bli mer brukt enn rulletrappene. De installerte pianolyder i alle trappetrinnene, slik at det ble et «piano» med lyd


I videoen ser vi at de fleste velger trappene, mennesker vil ha det gøy. 66% flere velgte å bruke trappene fremfor rulletrapp med en gang det var laget en trapp som laget pianolyder. Hvem ville ikke ha prøvd ut det?

Et annet blogginnlegg  jeg kom over hos Thomas Skavhellen var om gameification av karaktersystemet kunne motivere studenter. Han skriver at dette systemet ville motivert studenter til å levere inn flere oppgaver og gjøre ulike handlinger som fører til at man får nok poeng.Ideen går ut på å bevege seg opp i «levels» eller nivåer. Hver level vil ha en belønning, det er jo ingen tvil om at belønning er en stor motivasjon for de fleste. Jeg vet jeg ville prøvd alt for å gjøre det bedre på skolen om jeg hadde gått opp i level/nivå for å gjøre det bra!

Gamification kan være både smart og spennende om man gjør det riktig. Og det kan være et svært godt hjelpemiddel til å oppnå ønsket effekt. Jeg tror vi kommer til å se mye av det fremover, og slik som Hans-Olav skriver : Gamification er årets hype ord.

Reklamer

2 tanker om “Gamification

  1. Tor sier:

    Flott innlegg! Liker veldig godt alle eksemplene du har trukket fram; får meg til å lure på om vi har blitt utsatt for noen gamification selv, uten å ha merket det. Å ha blitt satt i en situasjon der du oppnår / opplever noe med gamification, kunne absolutt være en stor motivasjonsforsterkning! Noe mange av oss kunne behøvd, er jeg sikker på. 🙂

  2. Silje sier:

    Hei Silje!
    Gamification er rett og slett kult! Ingen tvil om at dersom man på flere arenaer i samfunnslivet bruker gamification ville daglivet fått en ny vri. Jeg tror, som deg, at blant annet flere elever ville ha stått på mer på skolen, og slik som du skrev, at man enklere vill oppnådd ønsket effekt. Men hvor sannsynlig er det at man kan få inn en del gamification i daglivet? Kommer det til å koste for mye, krever flere ressurser enn man egentlig har? Jeg håper ikke det, fordi for øyeblikket gir gamification det ellers så «vanlige» og kanskje litt «grå» hverdagslivet en twist med litt liv i.
    Silje

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

Reklamer
%d bloggere like this: