Er sosiale medier tidstyv eller verdiskaper?

Aftenposten skrev 7.februar 2012 om en undersøkelse der Chicago University viser til hvordan sosiale medier endrer våre liv. Det er ikke umulig å tenke seg til at sosiale medier er avhengighetskapende. Man blir fanget i en verden der man blir opptatt av å holde seg oppdatert døgnet rundt.

Hvis jeg tar meg selv som et eksempel, må jeg si at jeg er ekstremt avhengig av sosiale medier, og tilgangen til det. Jeg er inne på Facebook og Twitter mange ganger til dagen. Rundt eksamenstiden laget jeg en avtale med meg selv om å stenge Facebook profilen min. Avtalen var at forholdet mellom meg og Facebook skulle avbrytes i en uke. Folk rundt meg ble bekymret og jeg ble oppringt av både venner og foreldre som spurte om noe var galt (og dette var etter noen timer). Jeg og Facebook ble derfor gjenforent etter en dag. EN DAG.

Joachim Westher Andersen har skrevet en kommentar i na24.no om de usosiale mediene. Han brukte ca 40 timer i uken på sosiale medier, og tenkte han skulle ta en liten ferie fra akkurat dette. Eksperimentet gikk ut på å være fri fra Twitter og Facebook i syv dager. Dette var akkurat det jeg også prøvde meg på..

Slik Aftenposten formidlet den 7.februar , lurte Westher Andersen om det lå en sannhet i at det er vanskeligere å motstå sosiale medier enn røyk, alkohol og sex. Det var rett før han sprakk den første dagen, da han begynte å slå inn bokstaven F på i adressefeltet på nettleseren. Kollegaen måtte slette både Facebook og Twitter på Iphonen. Han følte seg som en rusmisbruker som hadde gått på en smell. Han skriver videre at han observerte folk rundt seg, og i flerfoldige settinger satt voksne mennesker med nesen langt oppi iPhonen mens de var sammen. Han opplevde dette som veldig forstyrrende. Jeg opplever dette daglig, og jeg er en av dem som spiller, leser nyheter og sjekker Facebook og Twitter uansett hvor jeg er – med unntak av middagsbordet.

Når det gjelder nytteverdien av min og andres bruk av sosiale medier, blir man mer kreative og engasjert i samfunnet. Jeg kom over en artikkel som bør leses HER.Denne gir et innblikk i akkurat dette.

Jeg mener at sosiale medier er både en tidstyv, men også en verdiskaper. Sosiale medier gjør oss informasjonsrike, engasjerte og påvirket. Det gir oss en rett til å yte våre meninger over nett og være med på debatter. Nytteverdien i sosiale medier er stor. Veldig stor. Ikke bare for enkeltindivider, men også for bedrifter. Sosiale medier trengs i vårt samfunn.

Reklamer
Merket med , ,

5 tanker om “Er sosiale medier tidstyv eller verdiskaper?

  1. Sosiale medier er blitt en viktig del av samfunnet, og den posisjonen kommer sosiale medier til å beholde i all overskuelig fremtid. Er enig i det du skriver om at sosiale medier er en verdiskaper, og det er helt klart at når de brukes rett kan de ha stor nytteverdi for både samfunnet og bedrifter, og ikke minst det offentlige. Sosiale medier kan ofte brukes til å gi interessante innblikk inn i hva som foregår bak kulissene i offentlige instanser. Må berømme bl.a. UD og Jonas Gahr Støre her for svært god bruk av sosiale medier.

    Som du skriver er de også en tidstyv, og mange bruker nok sosiale medier alt for ofte. Men dette er ikke et problem med de sosiale mediene i seg selv; dette er mer «brukerproblemer».

  2. krisid11 sier:

    Jeg er litt redd for at Facebook kan ta opp littt FOR mye tid hos folk. Slik som du skrev at man er pålogget sosiale medier til og med når man er sosial. Er det to stykk på café og skal være sosiale, blir de fort Usosiale når begge to sitter på fjesboka.

    For det meste er det veldig mye uinteressant som blir postet på Facebook. Personlig er jeg ikke kjempe interessert i hva alle andre spiser til middag, eller hvor mye påskegodt de har handlet inn. Jeg tar meg selv i det altfor ofte å sjekke Facebook, gjerne mange mange ganger på en dag, men jeg blir nesten litt irritert fordi det er jo egentlig ikke noe vits.

    Det Kronenpaaverket skriver over derimot er veldig bra sagt.. det er ikke noe problem med de sosiale mediene i seg selv, det er brukerproblemer. HELT GENIALT :p

  3. Godt poeng angående uinteressante ting som blir postet på facebook. Desverre blir til og med de uinteressante tingene lest og gitt «likes», og da kommer mengden unyttig informasjon til å bare øke og øke på facebook. Men igjen; brukerproblemer egentlig 😉

  4. theanils sier:

    Dette innlegget likte jeg godt! Syns det var veldig artig å høre om ”Facebook-kuttet” ditt, som endte ganske dårlig. Det var ikke fordi det endte dårlig det var morsomt, men fordi at alle rundt deg trodde noe hadde skjedd. Men det er jo sånn det har blitt i 2012. Folk regner med at du er på Facebook, og alt foregår der. Du blir invitert på arrangementer, du blir linket til nyheter, du gratulerer vennene dine med dagen, og ellers kan du gjøre det meste på Facebook. Om du da ikke svarer på noen dager, eller bare ikke er aktiv så er ikke det normalt. Og nettopp derfor blir alle bekymret. Det er litt artig å tenke over!
    Selv hadde jeg nok heller ikke greid en uke. Det er altfor mye informasjon å gå glipp av. Ja, jeg innrømmer at jeg blir stresset om jeg ikke har vært på Facebook på noen dager, og det gjør meg litt redd. Er jeg virkelig så avhengig? Du konkluderer med at sosiale medier er en tidstyv, og jeg kunne ikke vært mer enig. Før forelesning, under forelesning, etter forelesning. Vi er på sosiale medier hele tiden!
    Men du skriver også at det er en verdiskaper, noe vi absolutt ikke må glemme. Hadde det ikke vært for sosiale medier hadde vi ikke fått like mye informasjon om alt som skjer, vi hadde heller ikke holdt kontakten med gamle venner, vi hadde rett og slett fått mindre informasjon om både folk og hendelser.
    Sosiale medier tar mye av tiden vår, men det gir oss veldig mye tilbake. Jeg er glad vi har dette, tiltross for at det hadde vært ok å være litt mindre avhengig.
    Bra skrevet!

  5. AnneMartine sier:

    Hei Silje!
    Du har mange gode poeng i dette innlegget. Og spesielt din egen erfaring med å droppe Facebook, satte det hele på spissen. Veldig morsomt. Selv er jeg enig i at sosiale medier er en tids-tyv. Men dette kommer nok av vår egen bruk av både Facebook og Twitter. Jeg vet godt hvor lett det er å «henge» på Facebook, uten å egentlig gjøre noe som helst, og derfor blir det unødvendig bruk av sosiale medier. Men hvis vi alle bare hadde brukt Facebook på en måte som ikke inkluderte timevis med vandring, hadde vi kanskje sett nytteverdien litt bedre. Som du nevner nederst er nok nytteverdien for bedrifter enda mer synlig enn for oss enkeltpersoner. De deler jo informasjon på en helt annen måte enn det vi gjør. Men samtidig så er alt et oppmerksomhets ønske vi ikke kommer unna. Vi må bare ikke glemme at det er viktigere å bli elska enn å bli «like’a».

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Reklamer
%d bloggere like this: