Kony 2012 – suksess med sosiale medier

For noen uker siden skrev jeg om KONY 2012. Du kan lese det lille jeg skrev her.  Det er ikke å legge skjul på at dette har blitt en megasuksess. Har du ikke sett filmen, bør du se den nå:

Aktivistgruppen Invisible Children står bak filmen. Deres formål er å ta for seg gruppen LRA og få lederen deres Joseph Kony, arrestert. Kony har kidnappet over 30.000 barn i Uganda de siste 20 årene, og tvunget dem til å være barnesoldater.

Da Invisible Children la ut Kony – filmen, ble det en utrolig suksess. Ikke har de bare fått fremmet poenget sitt, men dokumentaren har blitt verdenskjent. Filmen oppfordret oss til å delta i en aksjon som skal holdes natt til 20 april. Folk har da blitt bedt om å henge opp Kony-plakater for å fremme budskapet til Invisible Children. Filmen som du ser i dette innlegget har blitt en braksuksess, og har fått en vanvittig oppmerksomhet. Virkemidlene i filmen spiller på følelsesregisteret hos oss, og oppnår en enorm reaksjon fra folk verden over. Videoen inneholder både etos, logos og patos. Vi føler filmen appelerer til oss og at vi må gjøre noe med dette budskapet.

Når det gjelder hvor utbredt dokumentaren ble på Facebook, ser man at sosiale medier hjelper i den grad at man blir informert. Men kan vi vise at vi bryr oss ved hjelp av et Facebook – like ?

Invisible Children har også lansert en ny Kony film, Kony 2012 part 2. Den kan du se her :

Organisasjonens suksess har også fått en del kritikk. Jason Russell som er mannen bak Kony 2012, ble pågrepet i mars av politiet. Vitner hevder de hadde sett ham onanere og oppføre seg på offentlig sted i byen, melder NBC San Diego .Organisasjonen har også blitt anklaget for å bruke mesteparten av inntektene til filmproduksjon, lønninger og andre ting. Svaret om kritikken rundt Invisible children kan leses her

Når det gjelder mine meninger , skal jeg ikke uttale meg om det er etisk riktig eller feil å fremme en dokumentar på den måten som har blitt gjort. Men jeg legger ikke skjul på at Kony 2012 er et viktig prosjekt.

Reklamer

En tanke om “Kony 2012 – suksess med sosiale medier

  1. Sogol sier:

    Det er som du sier at Kony 2012 er et viktig prosjekt og er med å fremme en del syn på ting folk flest ikke vet om. Det var dumt at Jason Russell ble pågrepet i mars, for dette førte til at mange mistet ‘troen’ på en måte.

    Suksessen til filmen var veldig bra, men jeg synes personlig at de viste filmen altfor tidlig. Dette førte til at ikke mange møtte opp for å gjøre Kony famous 20. april. Jeg møtte opp på Torvet, og var virkelig skuffet over hvor lite folk som faktisk møtte opp. Og med tanke på det som skjedde i mars, gjorde ting bare verre tror jeg.

    Men jeg håper virkelig at de fortsetter med prosjektet, og at vi kommer til å se en forbedring. Ingen fortjener å leve på den måten det ble vist i filmen…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

Reklamer
%d bloggere like this: